Canada Only

5 Amerikaanse topbedrijven die géén succes werden in het buitenland

Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

Dunkin' Donuts komt naar Nederland, maar dat is géén garantie voor succes. Deze 5 topbedrijven uit de VS sloegen elders nóóit aan.

door Boy Tijbosch


WALMART

De Walmart hóórt bij Amerika. Dat is misschien wel de reden dat het concept van de mega-supermarkt in Europa nooit aansloeg. Duitsland heeft aantal filialen gehad, maar onze oosterburen wilden geen 'Every Day Lower Prices'. De Duitsers haalden hun boodschappen voor nóg minder bij lokale bedrijven. Ook Japan had geen behoefte aan de Walmart: zij associeerden de lage prijzen met een slechte kwaliteit.


STARBUCKS

Nederland en Starbucks lijkt vooralsnog een goede combinatie te zijn, maar in Australië boekt het koffieconcern weinig progressie. De Australiërs vonden de algehele sfeer van Starbucks nep en de koffie zélf bleek de lokale bakkies niet te overtreffen.


TACO BELL

Taco Bell is een enorm succes in de Verenigde Staten, maar het bedrijf kon de Chinese bevolking niet overtuigen. Naar verluidt is de Aziatische markt simpelweg niet geïnteresseerd in Mexicaans eten. Opvallend detail is dat de keten in Mexico zelf óók geen voet aan wal zette.


WENDY'S

Wendy's probeerde een aantal jaar terug de Koreaanse markt aan te boren. De burgergigant vergiste zich echter in de invloed van McDonald's en Burger King: Zuid-Korea had genoeg aan twee Amerikaanse fastfood-ketens en liet Wendy's links liggen.


BEST BUY

Best Buy is de grootste elektronica-zaak voor Amerika, waardoor expansie naar Europa een logische mogelijkheid was. Het mislukte onder meer omdat Europeanen – in tegenstelling tot Amerikanen – veel meer de voorkeur geven aan kleinere winkels.


Foto's: Walmart: Mike Mozart