Canada Only

Abercrombie & Fitch – wat is er op tegen?

Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

Amsterdam was blij, enkele maanden geleden. De populaire kledingszaak Abercrombie & Fitch opende een filiaal nabij het Leidse Plein. Wat ze verkopen? Authentiek Amerikaanse kleding voor iets meer dan de gemiddelde prijs. Lijkt geen bijzondere formule. Desondanks gaat het bestaan van deze zaak al jarenlang gepaard met controverse en kritiek. Why?

Naar het magazijn

Vesten met opdruk, strakke shirts en uitdagende bikini’s. Abercrombie & Fitch is populair. Niet alleen in de VS, maar haast over de hele wereld. Het merk bestaat al sinds 1892, maar won pas in de jaren ’90 van de vorige eeuw aan populariteit. Reden: de verplaatsing van de focus naar cool people. Wat A&F daaronder verstaat wordt duidelijk tijdens een bezoek aan een van hun filialen. Slanke vrouwen en gespierde mannen zijn veelal werkzaam als verkopers en vormen tevens de doelgroep van het kledingmerk. Dit beleid wordt serieus genomen. Een potentiële verkoopster werd per abuis naar het magazijn verwezen toen de leiding achter haar kunstarm kwam. Dezelfde klachten kwamen van donkere en Aziatische sollicitanten. Het merk is zodoende bekend met controversie.

No fat people

Een onlangs opgerakeld artikel met de CEO van A&F – Mike Jeffries – maakte het er niet beter op voor het imago van de winkels. Volgens hem was het allemaal logisch. Kledingzaken in financiële nood maakten één fout: ze richtten zich op té veel mensen. Abercrombie & Fitch gaat voor mooie personen en als dat ten koste gaat van anderen, so be it. Om die reden zouden de maten XL en XXL voor vrouwen bewust niet in de winkel liggen. En de modellen als verkopers? Jeffries: ‘Good looking people attract other good looking people’. 

Dat is nog niet alles. In 2011 kwam de keten wederom in opspraak wegens het verkopen van een push-up-bikini aan kinderen. Het leidde tot een storm van verontwaardiging, waardoor Abercrombie & Fitch het kledingstuk noodgedwongen omdoopte tot een triangle bikini. Ook racisme heeft reeds de revue gepasseerd. In 2002 verkocht A&F een shirt met daarop twee Chinese medewerkers. Onderschrift – two Wongs can’t make it white. Nog een doorn in het oog voor beschermende ouders is de suggestieve, redelijk expliciete reclame die het concern richting haar doelgroep gooit.

Reacties

Abercrombie & Fitch reageert vooralsnog vrij schamper op dergelijke aantijgingen. Zo werden de bewuste Wong-shirts op aandringen uit de verkoop gehaald, maar tot een verontschuldiging kwam het niet. Ondertussen barst op internet de discussie wél los. Mike Jeffries wordt op Reddit al omschreven als ‘te lelijk om in zijn eigen winkel te werken’ en diverse groepen boycotten het merk. Vooralsnog lijkt het nog niet te werken, de tent draait op volle toeren. Zo is het niet zeldzaam om een uur te wachten voor men überhaupt de winkel in kan. Daarmee behoort Abercrombie & Fitch tot één van de meest geliefde kledingmerken ter wereld, controversieel of niet.

Wat vind jij van dit spraakmakende kledingmerk? Laat het ons hieronder weten óf reageer via Facebook!