Canada Only

INTERVIEW: Insider’s View op de Black Friday-manie

Vlag
Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

Honderden hysterische vrouwen die zich een weg door de menigte proberen te banen, om maar als eerste op de schoenenafdeling te arriveren. De Amerikanen hebben véél over voor Black Friday – de dag ná Thanksgiving waarop bijna alle winkels stunten met hun prijzen. Is het de moeite waard? Ervaringsdeskundigen geven het antwoord.

door Boy Tijbosch

Ready. Set. Go! Voor koopziek Amerika is de dag na Thanksgiving hét moment van het jaar om het er eens flink van te nemen, consumerend gezien dan. Black Friday markeert het begin van het kerstseizoen, een reden voor bedrijven om de boel flink op stelten te zetten door messcherpe kortingen aan te bieden. Het resultaat? Een gillende menigte, het nodige duw- en trekwerk en hele, hele lange rijen voor de kassa.

MIDNIGHT MADNESS

Eén van de personen die zonder morren in zo’n rij gaat staan, is Rebecca Ybarra-Ramirez. Ze promoot de Black Friday Midnight Madness in haar woonplaats (San Marcos, Texas), maar is – naar eigen zeggen – óók ervaringsdeskundige. ‘Je moet wel weten wát je promoot, natuurlijk’, vertelt ze. ‘Ik arriveer meestal om elf uur ‘s avonds, de dag daarvoor. Dan is het officieel nog Thanksgiving, maar anders heb ik geen parkeerplaats.’ Het curieuze tijdstip vormt voor haar geen enkel probleem. ‘Handtassen, kledingstukken, schoenen: alles wat deze zomer nog hot was, gaat er met 75 procent korting uit! Daar heb ik, en met mij vele anderen, best wat voor over.’ De Midnight Madness gaat vaak gepaard met toonaangevende taferelen. Ramirez: ‘Sommige mensen komen in pyjama en maken daar een soort traditie van. En dan zie je hun man, vader of broer in de auto verder slapen.’ Ook dat is volgens Ramirez niet meer dan logisch. ‘Ik shop ook liever alleen. Dan kan ik makkelijker tussen de mensen door.’

POSITIEF GEVOEL

De langste rijen staan normaal gesproken bij grote namen als Gucci en Coach. Zo ook bij Grapevine Mills, het grootste winkelcentrum in het noorden van Texas. Hier begint de verkoop mogelijk nóg eerder, om acht uur ‘s avonds. Kerri Bear, directeur van marketing en business van het centrum: ‘Wij zien Black Friday voornamelijk als iets positiefs. Voor veel moeders met dochters is het een traditie om samen te gaan shoppen. 180 winkels halen zo’n zeventig procent van hun normale prijzen af.’ Naast saamhorigheid ziet Bear nóg een voordeel: ‘Door het rennen van winkel naar winkel zijn die Thanksgiving-calorieën er zo weer af.’

Samenkomen, spectaculaire aanbiedingen: iedereen heeft eigen motieven. Maar de meeste vrouwen willen één ding niet: Black Friday overslaan. Daarvoor zijn de prijzen te laag, de kortingen te scherp en de sfeer – blijkbaar – tóch te goed. En die staatsschuld van ruim 17 biljoen dollar? Daar denkt, op dit moment, geen consument aan.

VOLG AMERIKA ONLY OP FACEBOOK EN TWITTER!