Canada Only

Top Ten Thursdays – Tien mislukte reclame-uitingen

Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

Amerika is een land van commerciële uitingen. Neem Times Square: een aaneenschakeling van merken die op de consument worden afgevuurd. Maar niet altijd slagen de Amerikanen er in om boodschappen goed over te brengen. De volgende reclame-uitingen gingen, op z’n zachts gezegd, de mist in.

10. De Snack Hole van de Mac

McDonald’s slaagt er veelal in om geconserveerde producten als ambachtelijk te verkopen. Maar deze campagne werd minder goed ontvangen. Klinkt ook gewoon vies, een snack hole.

9. Valentijnsdag bij Hooters

Zelfs de grootste hork weet nog waar hij zijn geliefde niet mee naar toe moet nemen op 14 februari. Hooters – waar halfnaakte dames het serveren verzorgen – had er lak aan. Korting als je Valentine’s Day in deze gekuiste titty bar viert. Vreemde campagne.

8. Starbucks zuigt

Starbucks sucks. Dat vinden ze van zichzelf. De koffiegigant moet zich achter de oren hebben gekrabd nadat het besprayen van hun vervoermiddelen dit als resultaat bleek te hebben. Vrij slordig.

7. Rook!

Nu werd voorheen wel vaker gepronkt met het idee dat roken goed voor je zou zijn. Maar Chesterfield bracht het wel heel zelfverzekerd. Roken, wetenschappelijk bewezen goed voor de longen. Yeah right.

6. Let’s play ball

Ongelooflijk dat niemand heeft voorgesteld dit idee niet door te voeren. Wat Nike wil aantonen is onduidelijk, maar het gaf de uitdrukking in your face een geheel nieuwe interpretatie.

5. Misplaatsing

Nederlanders kunnen zich er weinig bij voorstellen: een grote uitnodiging voor een schietshow langs de A2. Komt in de VS wel vaker voor. Wat ook daar niet voorkomt, is dat het wordt geplaatst náást een bord met daarop een tegenstelling. Gevalletje totaal misplaatst.

4. Misplaatsing, vervolg

Hmff. Vereist geen uitleg.

3. Internet

Ook op het web kunnen advertenties op totaal verkeerde plaatsen verschijnen. Neem dit voorbeeld: een chocolademasker naast een bericht over een man uit San Diego die… goed, lees ’t zelf maar.

2.  Familievoorstelling

Hoe kun je van een muzikaal spektakel een horrorvoorstelling maken? Zo dus. Niet eerder kwam Jack Nicholson zó griezelig uit de hoek.

1. Drie keer niks

Eén bord op de verkeerde plaats zetten, dat kan nog. Bij twee wordt het al onhandiger. Maar drie billboard boven elkaar die tezamen een woordspeling genereren – that breaks a wooden shoe. Dit moet deze bedrijven weinig windeieren hebben gelegd.

Ken jij nog meer misplaatste, Amerikaanse reclame? Laat het ons hieronder weten of reageer via Facebook!