Afrika OnlyCanada Only

Zoek

Aha! Dus dáárom is vliegtuigeten altijd zo vreselijk goor…

Vliegen
Picture of Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

door Boy Tijbosch

Met welke maatschappij je ook vliegt, ze lijken allemaal één stabiele, negatieve factor te hebben: het eten aan boord staat doorgaans niet bekend om haar hoogstaande smaak. Meerdere airliners zijn hierom samenwerkingen met chefkoks aangegaan, maar het blijft de vraag of dit zijn vruchten afwerpt. Toch is het óók de vraag of de vliegtuigmaatschappijen hier zelf wel schuld aan hebben. Het volgende speelt namelijk ook mee.

1.    Allereerst is de combinatie tussen droge lucht en een lage druk niet bepaald bevorderlijk voor ons reukvermogen. Sterker nog – aan boord van een vliegtuig vermindert deze met ruim dertig procent. Wat dat heeft te maken met de smaak van het eten? Ons reukvermogen bepaalt grotendeels de smaak. Ongeacht wát je eet: op kilometers hoogte is het gewoon minder lekker.

2.     Daarnaast is jouw dinerervaring aan boord ook afhankelijk van een aantal psychische factoren. Het feit dat je in een te krappe passagiersstoel jouw kip met rijst verorbert, en niet aan een luxe dinertafel in een Chinees restaurant, is van invloed op de algehele ervaring. Ook wijzen verschillende onderzoeken het negatieve effect van te veel omgevingsgeluiden uit. Het kan zijn dat je pasta al beter smaakt wanneer je oordoppen in hebt.

3.    Komt alles dan door externe omstandigheden. Nee – het product zelf is ook niet bepaald vers te noemen. Dat komt in de eerste plaats door besparingen op het eten. American Airlines ontdekte een aantal jaar geleden dat ze drie miljoen dollar per jaar konden besparen door die ene olijf van hun salade te verwijderen – wat logischerwijs ook is gebeurd. Zo wordt jouw complete maaltijd min of meer bijeengesprokkeld. Is dat oplichterij? Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een prijsverschil van vijf euro al van grote invloed is op de keuze voor een bepaalde maatschappij. Met andere woorden: als een maatschappij die vijf euro kan besparen, dan doen ze dat.

4.    De menu’s zijn ook niet vers omdat er simpelweg weinig keuze is. Internationale maatschappijen moeten rekening houden met wereldwijde allergieën en intoleranties. Daarbij kunnen veel organisaties gerechten met melk, pinda’s, schaaldieren, soja en gluten al direct van de kaart strepen. Binnen een beperkt palet aan ingrediënten moet men een zo goedkoop mogelijke maaltijd zien te bereiden.

5.    En dan is er nog de bereidingswijze. Of beter gezegd – het gebrek daaraan. De vliegtuigmaaltijden worden enkele dagen van tevoren al gemaakt, zodat ze op de juiste manier worden opgewarmd in een beperkt aantal magnetrons. Dat maakt het bijzonder lastig, en misschien wel onmogelijk, om voor iedere passagier een goede maaltijd te maken.


NIEUW: AMERIKA QUIZBOOK!

Welk nationale park werd in 2015 het meest bezocht? Hoeveel calorieën zitten er in een Blooming Onion? En welke president kwam ooit vast te zitten in zijn eigen badkuip? Met het Amerika Quizbook test je jouw Amerika-kennis én die van je vrienden. En heb je helemaal geen zin om een quiz te spelen? Dan is dit boek ook een mooi naslagwerk voor iedereen die iets meer te weten wilt komen over zijn of haar vakantieland.Have fun!