Canada Only

De kansen voor de Hollandse mall

Mall
Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

Waar Nederlanders naar een stadscentrum gaan voor onder meer de jaarlijkse kerstinkopen, bezoeken Amerikanen de lokale mall – enorme winkelcentra aan de rand van steden. Misschien iets voor 031? ’t Is geprobeerd, maar nooit doorgezet. Wat zijn de bezwaren?

Ze zijn er geweest – pogingen om een mall volgens Amerikaans model in Nederland uit de grond te stampen. Aventura, zo moest een eventueel complex in Tilburg heten. Het concept sneuvelde in de voorbereiding. In The States daarentegen blijven de malls relatief eenvoudig overeind.  Sinds de naoorlogse suburbanisatie, destijds gecombineerd met stijgende welvaart, worden ze druk bezocht. Komt het door het shop-and-fun-motief? Geven Amerikanen gewoon meer uit? Of heeft Europa simpelweg geen interesse in dergelijke winkelmogelijkheden?

Europa

In Nederland mag dan wel geen mall staan, de oosterburen zijn wél bekend met het fenomeen. CentrO in Oberhausen is een winkelcentrum naar een Amerikaans hart, compleet met food court en overige attracties. Het kán dus toch, waarom hier dan niet? Om te beginnen heeft Nederland een compleet andere detailhandel dan aan de andere kant van de oceaan het geval is. De opkomst van malls in Amerika heeft ertoe geleid dat er haast geen main street meer bestaat. De regering wil voorkomen dat centra van dorpen en steden compleet leegtrekken door de aanwezigheid van een enorm winkelcentrum aan de randen van plaatsen. De bouw van één exemplaar, zoals in Tilburg bijna het geval was, zou een domino-effect teweeg brengen waarbij malls in grote getalen worden gebouwd.

Kansen versus bedreigingen

Daarnaast voorziet men nog altijd meer bedreigingen dan kansen, voor wat de bouw van malls betreft. Niet alleen zou de komst ervan zorgen voor een ontwrichting van de bestaande structuur, de functionele hiërarchie binnen het winkelwezen kan ook worden aangetast wat kleine ondernemingen nóg minder kansen biedt. Bovendien is de Nederlandse infrastructuur niet gebaseerd op het idee dat er auto’s vol gezinnen richting de mall vertrekken. Combineer dat met het tijdstip waarop concepten werden gerealiseerd – 2006 en 2007, de pre-kredietcrisisfase – en een Amerikaans model winkelcentrum zou in Nederland meer kwaad dan goed doen.

Toekomst

Neemt niet weg dat er in de toekomst helemaal geen plek is voor de mall in het Nederlandse bedrijfsleven. Ten slotte is het Duitsland ook gelukt. Voorwaarde is wél dat het complex komt te staan op een plaats waar er behoefte aan is én het de bestaande structuur niet opheft, zoals ergens rondom Amsterdam. Dat houdt onder meer in dat retailers in vroeg stadium bij elkaar moeten komen op de opties te verkennen.  De Nederlandse mall heeft nog een lange weg te gaan.

Zie jij graag malls in Nederland? Laat het ons hieronder weten óf reageer via Facebook en Twitter?