Gaaf: Miami opent een nieuw stadspark ónder de metrolijn
The Underline is losjes gebaseerd op New Yorks The High Line en bevat, eenmaal afgerond, zo’n honderdduizend planten en bomen.
The High Line in New York City. The 606 in Chicago. De BeltLine in Atlanta. Allemaal voorbeelden van stadsparken gevestigd op oude, niet langer in gebruik zijnde spoorlijnen.
Het inspireerde ook Miami, Florida tot de aanleg van een soortgelijk fenomeen. Punt is – wie zit er in het bloedhete Florida te wachten op een park waar een groot deel van de dag de zon op staat?
Daarom besloten ze het in Miami ietsje anders aan te pakken. The Underline is – wanneer hij af is – een stadspark met een lengte van ongeveer zestien kilometer dat, in tegenstelling tot in bijvoorbeeld New York City, niet op, maar onder de lokale spoorlijn wordt gebouwd.
Bovendien wordt de metro die boven het park langs raast nog gewóón gebruikt.
Boeken over Miami
We maken ook boeken over The States! Check San Francisco: (Méér Dan Een) Reisgids, het Amerika Quizbook en de Amerika Only Magabooks hieronder!
Eerste bouwfase
En de bouw van The Underline is al begonnen. Sterker nog: in februari van 2021 werd de eerste kilometer geopend. Deze loopt van Brickell Backyard naar Southwest 13th Street, langs de Miami River.
Er zijn onder meer vier vlindertuinen, verschillende voet- en basketbalkooien én gescheiden voet- en fietspaden gemaakt. Tijdens het eerste jaar is dit deel van The Underline door ruim één miljoen mensen bezocht.
Check ook een van déze deals!
Nieuwe bouwplannen
Inmiddels staat de tweede fase van het imposante bouwplan voor de deur. Het is de bedoeling dat The Underline tegen de zomer van 2023 vier keer zo lang is als het eerste deel. Het park wordt daarvoor onder meer uitgebreid met tienduizend nieuwe planten, de plaatsing van diverse kunstwerken én – ook niet onbelangrijk – gratis wifi.
Sightseeing
Wil je iets leuks doen in Amerika? Check hieronder de mogelijkheden!
Afronding
Het duurt naar verwachting nog wel even voordat de volledige versie klaar is. De derde bouwfase is namelijk verreweg de langste. Het deel van Southwest 19th Avenue naar het Dadeland South Station wordt ruim elf kilometer. De bijbehorende kosten: 109 miljoen dollar.
- Dit is Anita Gelato: een van de allerbeste ijssalons in New York - 27 januari 2023
- Deze vintage trein uit de 40’s neemt je mee voor een toffe rit langs de Hudson River - 25 januari 2023
- Yes – je kunt walvissen spotten in San Francisco. Zó doe je het! - 25 januari 2023