Canada Only

New York wil een fiets- en voetgangersbrug tussen Manhattan en Queens maken

New York City
Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

Je fiets- of wandeltrip door The Big Apple kan in de toekomst zomaar een stuk langer worden.

Steeds minder New Yorkers gebruiken de metro. Steeds méér New Yorkers stappen op de fiets óf lopen van werk naar huis – en andersom. Vooral millennials. En dat zeggen wij niet. Dat zegt verkeersconsultant Samuel Schwartz tegenover Time Out. Zijn werkgroep buigt zich momenteel over de mogelijkheden om op deze trends in te springen. Een mogelijke optie? De aanleg van een fiets- en voetgangersbrug tussen Queens en Midtown Manhattan.

[themify_layout_part slug=”leestips-new-york-city”]

Queens Ribbon

De brug over de East River moet eenmaal voltooid de naam Queens Ribbon dragen. De Queens Ribbon wordt slechts zes meter breed, maar dat maakt verder niet veel uit: er gaat toch geen auto overheen. Alleen fietsers en voetgangers mogen ‘m gebruiken.

[themify_layout_part slug=”reistips-new-york-city”]

Noodzaak

Enigszins vanzelfsprekend is het gegeven dat steeds meer New Yorkers de fiets pakken niet de enige reden achter de Queens Ribbon. Volgens Schwartz en consorten raken andere bruggen, most notable de Manhattan Bridge en de Brooklyn Bridge, langzaam maar zeker overbelast. Een fiets- en voetgangersbrug als de Queens Ribbon kan dit soort problemen verhelpen.

Bovendien loopt New York City volgens Schwartz achter op andere wereldsteden, waar dit soort bruggen allang orde van de dag zijn. Hij noemt Parijs en Londen als toonaangevende voorbeelden.

[themify_layout_part slug=”amerika-only-nieuwsbrief”]

Kosten

Toch is het nog niet zeker of de Queens Ribbon en daadwerkelijk komt. De kosten zijn namelijk een probleem. De brug moet honderd miljoen dollar kosten – en zo goed vergaat het NYC in financieel opzicht niet. Daarnaast moet niet alleen de stad, maar ook de staat New York goedkeuring verlenen.