Althans – dat zijn voor nu de plannen. Gouverneur Andrew Cuomo spreekt al over ‘het meest ambitieuze vernieuwingsproject dat New York City in tientallen jaren heeft gezien’.
Central Park ken je. Bryant Park waarschijnlijk ook. Maar je moet iets verder kijken dan de gebruikelijke hoogtepunten wil je bij The High Line uitkomen.
Officieel is The High Line, net als Central Park en Bryant Park, een stadspark. Hij is echter uniek door zijn locatie. The High Line is namelijk gevestigd op een oude, ongebruikte spoorlijn.
Deze rails brachten in het verleden onder meer vlees en zuivel van en naar het nabijgelegen The Meatpacking District. Toen dat niet langer nodig bleek, leek de spoorverbinding in verval te raken. Maar dat gebeurde niet, omdat New York er een nieuw stadspark van besloot te maken. In 2009 werd The High Line geopend voor het publiek.
[themify_layout_part slug=”leestips-new-york-city”]
Uitbreidingen
In de daaropvolgende jaren is The High Line meermaals uitgebreid, tot tevredenheid van zowel New Yorkers als reizigers. Het park is inmiddels bijna twee kilometer lang en er groeien zo’n vijfhonderd verschillende soorten planten en bomen.
Maar dat is nog niet genoeg, zo concludeert Cuomo. Hij wil het park dusdanig ver doortrekken dat het één verbinding vormt met een ander onlangs gerenoveerd project: Penn Station.
Het gaat dan om een connectie met de nieuwe Moynihan Train Hall. Dit zou, ten oosten van 10th Avenue en 30th Street, een L-vorm toevoegen aan The High Line.
En als het aan de staat New York ligt, blijft het daar niet bij. Ze willen The High Line ook na Penn Station doortrekken. Cuomo ziet het park het liefst langs het Javits Center, de Westside Highway en Hudson Park lopen.
De expansie maakt deel uit van een algehele opknapbeurt voor de westzijde van de borough Manhattan.
[themify_layout_part slug=”reistips-new-york-city”]
Foto’s
Bron: Travel + Leisure
[themify_layout_part slug=”amerika-only-nieuwsbrief”]