Amerikaanse millennials helpen complete industrieën om zeep met hun afwijkende koopgedrag. En dat zeggen wij niet. Dat meldt Business Insider. Volgens de nieuwswebsite hebben Amerikanen die zijn geboren tussen grofweg 1980 en 2000 hele andere interesses dan de generaties die hen voorgingen. Dat heeft volgens analisten verschillende redenen, waaronder minder financiële stabiliteit.
Het gaat bijvoorbeeld om de Amerikaanse restaurants die zichzelf omschrijven als zogenaamde ‘casual dining chains’. Hieronder vallen onder meer TGI Friday’s, Ruby Tuesday, Applebee’s en Buffalo Wild Wings. Dit zijn restaurants waar je min of meer alles kunt bestellen – zonder echte specialiteit. En daarmee gaat het dankzij de millennials het niet zo best, zo blijkt. Applebee’s liet in augustus van dit jaar weten 135 restaurants te moeten sluiten. Business Insider meldt dat de Amerikaanse millennials meer waarde hechten aan thuis eten of eten bestellen. Wordt er toch buiten de deur gegeten – dan liever bij een restaurant waar alles snel en eenvoudig is te bestellen.
Zogenaamde Breastaurants als Hooters presteren eveneens slecht onder millennials. De sales stagneren en de populariteit neemt in het bijzonder af in de doelgroep 18 tot 24 jaar. Hooters heeft haar formule in 2012 ingrijpend gewijzigd om deze doelgroep én vrouwen meer aan te spreken.
Amerikaanse shops
Verschillende Amerikaanse winkels gaan er ook op achteruit. De grootste problemen liggen bij de warenhuizen Macy’s en Sears. Macy’s moest eerder dit jaar 68 filialen sluiten, terwijl Sears maar liefst 300 deuren permanent dichtgooide. Dit komt volgens Business Insider omdat jongere generaties steeds minder besteden aan spullen, maar meer aan ervaringen zoals reizen. Hierdoor nemen ze vaak genoegen met producten van een mindere kwaliteit, maar met een lagere prijs. Om diezelfde redenen doen kledingzaken als H&M en Zara het in The States juist erg goed.
Amerikaanse doe-het-zelf-zaken als Home Depot en Lowe’s hebben soortgelijke problemen. Dit wijt Business Insider weer aan het feit dat millennials steeds later trouwen en kinderen krijgen. Hierdoor zijn er simpelweg (nog) geen bouwspullen nodig.
Meer veranderingen
Naast de hierboven genoemde winkels en restaurants noemt Business Insider nog een aantal uiteenlopende producten en industrieën producten die slecht draaien omdat ze weinig millennials aanspreken. Dit zijn bier, servetten, ontbijtgranen, golf, motors, de huizenmarkt, yoghurt, stukken zeep, diamanten, wasverzachter, fysieke bankgebouwen, handtassen van designers, olie, traditionele sportscholen en American Football.