Canada Only

Statistieken: Nederlanders reizen het liefst ‘als een local’

Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

door Boy Tijbosch

Steeds minder reizigers stappen uitsluitend in het vliegtuig om de Pier 39's, de Vrijheidsbeelden en de Grand Canyons van deze wereld te zien – in tegendeel. Het zogenaamde 'reizen als een local' wordt steeds populairder. Dat concludeert luchtvaartmaatschappij Icelandair aan de hand van een onderzoek onder 11.000 reizigers wereldwijd.

LOKALE CULTUUR

Nederlanders laten de bekende must-sees steeds vaker links liggen. 33 procent van de respondenten geeft aan liever de verborgen parels te ontdekken. 58 procent probeert zijn of haar reis te verrijken door op te trekken met de locals.

OFF THE BEATEN PATH

Icelandair stelt dat bijna driekwart van de Nederlandse vakantiegangers (71%) toegeeft zich in het buitenland opgelaten te voelen omdat ze er té duidelijk als toerist uitzien. Vijf procent van de ondervraagden is ooit betrapt op het dragen van een heuptas, waar zeven procent aangeeft wel eens aan de verkeerde kant van de weg te hebben gereden. Daarnaast geeft 38 procent aan zich te hebben geschaamd voor het niet spreken van de lokale taal, wat in twaalf procent van de gevallen heeft geleid tot het per ongeluk bestellen van een verkeerd gerecht in een restaurant.

ONNODIGE KOSTEN

Het onderzoek van Icelandair kwam op gang nadat de Europese Unie bekend maakte dat Nederlands jaarlijks maar liefst 1,2 miljard euro onnodig uitgeven aan voorbereiding op een reis, puur omdat ze niet weten hoe het er ter plekke reilt en zeilt. Wie aan de hand van een local de bestemming ontdekt heeft niet veel tijd nodig voor research vooraf.


Foto: Amerika Only/Anneloes Keunen